Saker och ting blir inte alltid som man har tänkt sig, framförallt inte när man är beroende av vädrets makter. Igår var det dags för hemfärd, men redan när vi kom upp på morgonen blåste det rätt rejält. När vi väl var klara att åka, hade vindarna tilltagit och vi blev skeptiska om det skulle vara möjligt att åka in till land i vår lilla fritidsbåt. Vi gjorde ändå ett försök, men kom inte långt innan vi bestämde oss för att gå tillbaka och förtöja båten. Det gungade helt enkelt för mycket. Upp till 12 sekundmeter i byarna lovade väderprognosen – och det stämde säkert.
Visserligen hade det förmodligen gått att åka in om man funnit sig att det gungat rejält. Man kan gå i ganska så hårt väder med vår båt och vi har åkt i mycket hårdare sjö än vad som rådde igår. Men jag är av den bestämda uppfattningen att man inte ska gå ut i hårt väder om man inte absolut måste. Det innebär ändå ökad risk att gå ut i hårt väder, om man till exempel skulle få ett motorhaveri. Även om det ska mycket till för att båten faktiskt ska slå runt, så kan det gå riktigt illa om till exempel motorn lägger av mitt under resan.
Så sagt och gjort, vi gick tillbaka till hamn och inväntade bättre väder. Det slutade med att vi även hann äta middag i stugan innan vi slutligen hade sådana vindar att det faktiskt gick att åka in. Fortfarande gungade det en hel del, men det gick ändå att åka.

Jag har faktiskt blivit försiktigare när det kommer till att vara på sjön sedan jag gick sjökaptensutbildningen. Det känns som att egentligen borde vara tvärtom, men någonstans tror jag att jag blivit mer medveten om riskerna med till exempel gå ut i hårt väder eller överraskas av dimma. Skulle motorn lägga av i hårt väder, driver man hejdlöst åt det håll i vinden bär. I värsta fall ut på öppet hav, där vågorna är ännu värre än inomskärs – där vi i normala fall rör oss med båten.
Och vid kraftig dimma är man totalt chanslös. Nu har vi visserligen GPS ombord, så man skulle förmodligen ta sig fram till slutdestinationen ändå – även om det kanske skulle ta lite längre tid. Men det är inte helt angenämt att plötsligt omslutas av tjock dimma. Jag har överraskats av dimma en gång tidigare och jag kan intyga att man totalt tappar orienteringsförmågan. Allt man ser omkring sig är mjölk och man tappar totalt uppfattningen om kurs och plats. Den gången var jag som tur var inte ensam i båten och vi lyckades slutligen ta oss iland, men det var inte helt lätt – och vi var på väg upp på land flera gånger.

Sen har det varit gånger då man överraskats av kraftig sjögång när man redan är en bit ut till sjöss. Då är det inte mycket annat att göra än att köra dit man är på väg, även om det gungar kraftigt. En enda gång har det hänt att jag tyckt att det varit riktigt obehagligt, jag var på väg att vända men vågade inte för om jag fått någon av de höga vågorna i sidan, hade båten verkligen slagit runt. Den gången visste jag från början att det var blåsigt, men överraskades av den höga sjön. Jag gjorde helt enkelt en felbedömning.
Numera är jag väldigt försiktig med att gå att ut i hårt väder och tänker ofta på vad min mormor brukade säga när jag var liten. Nämligen att du ska ha respekt för sjön, för sjön har inte respekt för dig.

Upptäck mer från Kompasskurs

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Om författare

Jag har bloggat på olika sidor sedan tidigt 2000-tal och brinner för det skrivna ordet. Jag är utbildad sjökapten och författare och mina inlägg kretsar mycket kring min vardag och politik liksom mina stora passioner mat, resor, film och litteratur. Förutom min blogg, ägnar jag mig åt film och har vid det här laget haft roller i ett stort antal produktioner inom såväl reklam som serier och långfilmer.

Du kanske också gillar:

Kommentera

Upptäck mer från Kompasskurs

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.