Visar: 21 - 30 av 38 RESULTAT
Dagbok Internet

Snart har elektroniken hunnit så långt att vi äntligen kan ge uttryck åt all vår passivitet

Det där med elektronik har sina avigsidor, men till största delen har det sina fördelar. Tänk vad bekvämt det är att kunna skicka handlingar/meddelanden, shoppa, köpa resor och söka hotell utan att ens behöva går hemifrån, utan att ens behöva resa sig ur soffan. Jag har verkligen nyttjat alla dessa bekvämligheter sedan jag för några …

Ekonomi och pengar

Folk förstår inte vilken stor inkomstkälla sparsamheten är

Lagen om alltings jävlighet heter det tydligen – och det är något som drabbar oss alla med jämna mellanrum. Dit hör till exempel att aldrig en sak hemma går sönder åt gången så att man får köpa nytt – utan det är alltid flera saker som går sönder och måste ersättas. Jag minns när både …

Dagbok

Pengar är till bekymmer för fattig och för rik

Jag är helt hopplös när det kommer till datorer, jag förbrukar nämligen datorer på löpande band. Blir de inte stulna, tappar jag dem eller råkar ha sönder dem på andra sätt. Hur jag bär mig åt? Jag vet faktiskt inte riktigt, jag är nog otursförföljd när det kommer till just datorer. Det märkliga är att …

Dagbok Eget företag

Du kan kalla det förnuft men aldrig sunt

Det är när man skaffar ny dator, som man märker vilken vanemänniska man är. Det är otroligt många inställningar att korrigera innan datorn arbetar på det sätt man vill. Jag har fått lägga mycket tid på att installera om antivirusprogram, Adobe för att kunna se pdf:er, Messenger och en rad andra program som jag vill ha på datorn – liksom på nytt installera saker som skrivaren igen för att kunna skriva ut saker. Till det olika inställningar för att få datorn dit jag vill ren funktionsmässigt. Men nu tror jag att jag börjar komma dithän jag vill med datorn för att den ska kunna fungera på det sätt jag faktiskt vill.

Dagbok

Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

Nu kan jag notera att vår gamla badrumsvåg presenterat totala glädjesiffror under de gångna veckorna. Jag har inte alls legat på den vikt jag trott, utan har faktiskt gått upp en hel del. Så det har nog varit fel på vågen ett bra tag utan att vi riktigt varit medvetna om det. Nu har den nya vågen kommit – den borde trots allt funka och visar en vikt som känns mer realistisk än de siffror som förra vågen kunde presentera. Och det är ett bevis på att jag får ligga i lite extra med dieten för att komma tillrätta med vikten. Jag har noterat att kläderna börjat bli lite trängre igen, vilket väl må vara ett tecken på att man lagt på sig några kilon återigen.

Dagbok

Bränt barn vill in i elden

Så är vintern tillbaka över Stockholm, igår slog den till med full kraft igen – som i stora delar av södra Sverige. Dagen började soligt och fint, men framåt eftermiddagen började snön sakta dala mot marken. Och det tog inte lång tid innan snön formligen vräkte ner och det knappt gick att se något genom fönstren. Vädret tycks ha fortsatt i ungefär samma stil under natten och de var ett snötäckt Bagarmossen vi vaknade upp till i morse. Jag har egentligen ingenting emot snöoväder, åtminstone så länge man inte ska någonstans utan bara ska och kan hålla sig hemma. Men livet är inte alltid så enkelt, utan tämligen ofta har man ärenden utanför hemmet. Inte minst om man – som jag – inte kan arbeta hemifrån. Jag måste liksom till jobbet när mitt arbetspass börjar, helt utan undantag.

Teknologi

Två nya datorer – kan det bli bättre?!

Jag är verkligen inte duktig på det där med datorer. Så länge de fungerar kan jag med dem, men så fort de börjar krångla har jag ingen aning om vad jag ska göra. Jag har sedan länge insett att det är dags att göra något åt min större laptop för att inte behöva byta ut den. Ja, det är faktiskt så att jag har två datorer; en större laptop som allt som oftast lämnas hemma och en mindre som jag har med mig när jag reser eller jobbar. Den mindre har funkat helt felfritt, med undantag för att musplattan har gett upp. Så det är dags att lämna in den för en liten reparation. Men däremot den större datorn har krånglat lite mer. Det har inte gått att koppla in mitt ryska tangentbord via Bluetooth på den, webkameran vill inte samarbeta med Skype – och en del andra saker. Så jag har fått använda den mindre datorn till vissa saker även när jag varit hemma – som till exempel när jag haft möten via Zoom och Skype eller pluggat ryska.

Dagbok Kampen mot cancer

November och tillbaks på heltid

Så har vi gått in i november med ett par dagar och hur sjukt är inte det?! Tiden springer verkligen och iväg – och nu är det mindre än två månader kvar till jul och mindre än två månader kvar av 2022. Jag är sedan ett par dagar tillbaka på heltid igen, vilket hittills bara känns positivt. Nu har jag på allvar återupptagit verksamheten i företaget igen – och firade detta med en filminspelning igår och idag. Det var egentligen bara ren flax att jag blev inringd på en filminspelning så på en gång efter min sjukskrivning, jag hade nog trott att det skulle ta lite längre tid än så. Men nu blev jag tillfrågad och eftersom jag ändå var ledig, så tackade jag ja till två dagars inspelning.

Dagbok

Det börjar bli dags för ny dator

Det smärtar verkligen, det gör så ont. Men jag har börjat inse att det snart är dags för ny dator. Sakta men säkert, bit för bit börjar min nuvarande dator att ge upp. Allting tar tid och man måste ett evinnerligt tålamod när man sitter vid datorn. Den är välanvänd, det ska erkännas – jag har suttit många, många timmar vid datorn. Så egentligen kanske det inte är så konstigt att den börjar ge upp så smått. Men det är oerhört taskig tajming, jag har helt enkelt inte råd med en ny dator just nu. Framförallt inte när man just har flyttat och sedan varit sjukskriven under merparten av våren, då har min inte särskilt mycket pengar över till annat än det allra viktigaste.
Frågan är väl om det någonsin är ett bra läge att datorn ger upp? Men det finns dåliga tillfällen och sen finns det sämre tillfällen. Och det här är ett sämre tillfälle, minst sagt.

Dagbok

Tillbaka i etern

Mars månad 2022 har verkligen visat sig från sin bästa sida hittills. Strålande solsken och tämligen höga temperaturer somliga dagar, åtminstone här i Stockholm. Jag har insett vilket ljusinsläpp det är i vår nya lägenhet och vad ljust det blir när solen är framme. Vi bor i en hörnlägenhet och har solinsläpp i princip hela dagen genom något av lägenhetens fönster. Jag undrar hur det kommer att bli till sommaren, om det kommer bli varmt i lägenheten när man har sol så pass många timmar varje dag. Förra lägenheten hade också relativt bra solinsläpp på dagarna – och där kunde det bli rätt varmt sommartid. Nu bor vi högre upp i huset och solen blir inte lika skymd av kringliggande hus och träd, så det blir fler soltimmar in i lägenheten. Redan nu har vi emellanåt haft balkongdörren öppen för att vädra vissa dagar, så ska verkligen bli intressant att se hur det blir till sommaren.