Visar: 41 - 50 av 50 RESULTAT
Blogg Internet

Ibland funderar jag på att lämna sociala medier

Jag blir så trött på folk som inte kan bete sig i sociala medier. Folk som tycker det är helt okej med påhopp, kränkningar eller bara vara allmänt otrevlig. Sociala medier är ju i sig inget nytt, så vi borde vid det här laget ha lärt oss hur man faktiskt beter sig i dessa sammanhang. Men somliga tycks faktiskt besitta ganska grava inlärningsproblem och kan inte greppa hur man beter sig mot sina medmänniskor – även det sociala samspelet sker via en dataskärm och ett tangentbord.
Jag har i skrivande stund bloggat i ungefär 15 år och som bloggare gäller det att väcka känslor för att få läsare – och framförallt för att få läsare att komma tillbaka till bloggen igen. När jag skriver mina inlägg, kan jag ibland spetsa till budskapet helt enkelt för att väcka reaktioner och kanske faktiskt provocera lite. Men med det sagt, är jag noga med att aldrig kränka, förtala, vara otrevlig eller ägna mig åt några andra dumheter. Jag ventilerar vad som är mina åsikter, men håller mig inom ramarna för ett sunt, socialt samspel.

blogg
Blogg

Hjärtat i halsgropen

Under det senaste dygnet har nog mina trognaste följare inte riktigt känt igen sig på min blogg. Stundtals har det inte ens gått att komma in på bloggen för att läsa inläggen. Man har hos Wordpress – där bloggen ligger – lyckats skrämma upp mig rejält och ett tag var faktiskt bloggen mer eller mindre raderad.
Det började med att jag behövde jag behövde förnya mitt abonnemang. Något som är ganska dyrt eftersom man betalar årsvis, så jag har skjutit på det in i det längsta. Men igår var det dags, eftersom mitt abonnemang helt enkelt gick ut. Så aningen motvilligt betalade jag de 3000 kronor som det kostar per år. Men när jag sedan loggar in igen, gör jag upptäckten – i princip alla inlägg, bilder och filmer som funnits på bloggen var raderade. Kvar fanns några få inlägg som är flera år gamla. Förtvivlat navigerar jag runt bland menyvalen för att se om något går att rätta till eller om det gick att komma i kontakt med någon support. Även den design jag arbetat fram var raderad och bloggen var sig inte lik på något sätt alls.
Efter mycket letande, lyckades jag komma i kontakt med Wordpress’ support. Det tog supporten några timmar, men efter ett tag kom i alla fall alla inlägg och mediefiler tillbaka. Ytterligare någon timme senare fick jag en länk för att återställa bloggen. Jag klickade på länken – och en stund senare var bloggen sig lik igen. Puh! 😅

Internet

Jag lägger inte till vem som helst på Facebook

Det kan tyckas hårt, men jag lägger inte till vem som helst på Facebook. Som bloggare händer det med mer eller mindre jämna mellanrum att jag till exempel får vänförfrågningar från personer som följer min blogg – och jag nekar dem så gott som alltid. För mig är det nämligen skillnad på bloggen och mitt Facebookkonto. Bloggen är den ”offentliga” delen av mina sociala medier medan Facebook är den privata delen. På Facebook lägger jag bara till folk som jag faktiskt har en relation till. Ni vet – kolleger, klasskompisar, släktingar, kurskamrater och så vidare. På Facebook kan jag vara väldigt personlig och vill på ett annat sätt ha koll på vilka som kan läsa det jag lägger ut. På bloggen är det lite det omvända, jag är mindre personlig och mer noga med vad jag lägger ut eftersom vem som helst kan läsa inläggen.
Men just på grund av detta lägger jag inte till vem som helst på Facebook. Vi ska ha en uttalad relation, även om vi inte behöver ha regelbunden kontakt eller umgås överhuvudtaget. Jag har flera klasskompisar från skoltiden tillagda på Facebook, vissa av dem har jag inte träffat sedan skoltiden så somliga har jag inte träffat på nästan 40 år. Men vi har ändå en uttalad relation till varandra. Att någon följer min blogg räknar jag inte som en tillräckligt stark relation för att jag ska lägga till vederbörande på Facebook. Så enkelt är det.

Internet

Näthat

Jag är egentligen ganska förskonad från gisslet med näthat, det är ganska sällan jag får utstå hat, hot och otrevligheter på nätet. Men det händer, det är som att det går lite i perioder hur ofta man får utstå att folk inte kan bete sig som de vuxna människor de trots allt ändå är. Jag brukar kunna hålla min egen Facebooksida rätt ren från otrevliga kommentarer, den som inte kan sköta sig där brukar bli blockerad utan någon större pardon. Men jag är till och från aktiv i lita andra grupper på Facebook och på Twitter – och där är tonläget ett helt annat. Inte minst när man diskuterar ämnen som politik och invandring, kan tonläget snabbt bli uppskruvat och somliga – inte minst på högerkanten – går mer eller mindre upp i falsett för minsta lilla grej. Det är mer än en gång som det skett att folk börjat skicka privata meddelanden till mig via till exempel Messenger för att sprida sitt hat. Även då har jag för vana att blockera vederbörande eftersom man inte har vett att bete sig. Det lustiga är att det verkar ha mer skruv än att komma med sakliga argument. Vissa ger sig dock inte, utan letar reda på andra sätt att kontakta mig och fortsätta sprida oförskämdheter omkring sig. Hittills har det inte hänt att någon faktiskt ringt upp mig, men jag misstänker att mer eller mindre är en tidsfråga innan det sker.

Blogg

Hur är språkkunskaperna i bloggosfären?

Jag har med tiden börjat följa även andras bloggar och tycker generellt att det är en bra kanal för att få inspiration till sin egna blogg. Liksom att få en inblick i andra människors tillvaro. Idag kan vem som helst skapa en hemsida och få den att se mer eller mindre proffsig ut. Och det är många som tar chansen, inklusive undertecknad. Men som något av en språkfascist, kan jag inte låta bli att förvånas över språkkunskaperna bland många som bloggar. Och då tänker jag inte på folk med utländsk härkomst som inte lärt sig språket än. Utan det är helt enkelt många bloggare som slarvar oerhört mycket med korrekturläsningen. Hade man skrivit en svenskauppsats med samma språk som vissa använder, hade det förmodligen inte blivit godkänt betyg.

Blogg

Få fler besökare på din blogg

Idag kan vem som helst skapa en hemsida eller blogg och få den att se proffsig ut. Svårare är det att få besökare till hemsidan. Men det finns några knep man kan ta till för att locka besökare till sin hemsida. Börja med att välja ett webbhotell/bloggverktyg som jobbar mycket CEO/sökord och sökmotoroptimering. Plattformar som Wordpress och Webnode är bra exempel på just sådana tjänster. Sen får man göra en avvägning för vilka funktioner man vill ha på sin blogg. Exempelvis Webnode har ett omständligt system för hanteringen av de kommentarer man får på sina inlägg. Något som kan förta lite av själva glädjen i att blogga.

Internet

Internet är en fascinerande värld

Internet har blivit en given del av vår tillvaro de senaste åren. Från att ha varit i sin linda för inte alltför länge sedan, är vi många som förmodligen inte skulle kunna tänka oss en tillvaro utan en bra internetuppkoppling. Jag kan fortfarande minnas tiden med uppringt internet, då man surfade via telefonlinjen och det tutade upptaget i hemtelefonen om någon försökte ringa. Det gick ofta segt och kunde ta evinnerlig tid att ladda en hemsida. Till skillnad från dagens snabba bredbandsuppkopplingar, där hemsidor laddas på sekunder. Och det går alldeles utomordentligt bra att ringa samtidigt som man är ute på internet.

Blogg

Integritetspolicy som bloggare

Det finns några få ”regler” som jag håller väldigt strikt på när jag bloggar. Jag kan vara smärtsamt utlämnande och öppen med vissa saker i mina inlägg, men några saker håller jag benhårt på. Och det är att detta är min blogg, som handlar om mig och min vardag. Två saker ruckar jag i princip …

Blogg

Bloggen på plats

Så är de allra flesta detaljer för bloggen på plats och sakta börjar bloggandet på den ny plattformen ta plats. Jag har slipat och putsat på designen och börjar nu bli nöjd med med bloggens utförande. Häromdagen gick även ändringen hos Google Adsense igenom, så att jag återigen kan visa reklam på bloggen. Det är …

Blogg

Att blogga är att provocera

Som bloggare måste man inte bara villig att, utan även älska att provocera. Man måste ha ett rejält lager skinn på näsan och stå ut med en hel del. Jag har vid det här laget sedan länge tappat räkningen på antalet hatiska, otrevliga och argsinta kommentarer jag fått på bloggen och i olika forum där jag delar mina blogginlägg. Och då syftar jag inte på de kommentarer där jag får konstruktiva motargument från personer som inte håller med mig. Utan det är kommentarer från dem som helt saknar argument, utan bara tar till argsinta påhopp mot sina meningsmotståndare.