Det tar på krafterna att vara på resande fot, men nu är vi slutligen på plats i Göteborg. Lite drygt sex timmar tog bilresan och jag måste säga att det var så värt att vi tog en lite finare hyrbil när vi bokade resan. Det gör så mycket till att sitta i en bekväm, ny och välstädad bil kontra de bilar man får när man hyr på en mack. De gånger jag hyrt på en mack på sistone har jag visserligen blivit positivt överraskad över vilka bilar jag fått. Men vad gäller det där med städning av bilarna har man fortfarande en del att lära från de rena hyrbilsfirmorna. På mackarna är det inte alls säkert att bilen är urstädad eller ens tvättad sedan den lämnades tillbaka av tidigare kund – medan de som enbart ägnar sig åt hyrbilar ser till att bilen blir ren mellan hyresgästerna.
Jag har haft lite åsikter genom åren när det kommit till servicen som Sixt har erbjudit, men när det gäller standarden på bilarna har jag aldrig haft något att anmärka på. Man har trots allt skärpt till sig när det kommer till servicen och jag är numera en hyfsat trogen kund som bokar de allra flesta av mina hyrbilar genom dem.

Dagen började hyfsat tidigt med satt väckarklocka på halv åtta och en stadig frukost hemma innan avfärd. Vi tog god tid på oss att packa och vid halv elva levererades hyrbilen hem. Vi kom iväg som planerat vid elvatiden och har haft en lugn bilfärd mellan Stockholm och Göteborg. Inte farligt med trafik och vi har i lugn och ro stannat och ätit lunch på vägen.
Sen tar allt längre tid än planerat, det slår aldrig fel. Vid hade räknat med att vara framme vid 17-tiden och incheckade på hotellet vid 18-tiden, men tiden försvann liksom på något mystiskt sätt längs vägen hit. Först strax efter 19 var vi incheckade och kunde börja förbereda oss inför den planerade middagen ikväll. Det blev besök på Mr P för middag vid åtta och nu slappar vi på hotellrummet, trötta efter dagens intryck. Imorgon väntar hotellfrukost innan dagen tickar igång med en sväng på stan och sedan konsert på Ullevi på kvällen.
Vi håller alla tummar att vi får bra platser på Ullevi så att vi kan se konserten ordentligt. Men när det gäller Rammstein, tror jag inte att det gör något att sitta en bit ifrån scenen. De ska ha mäktiga shower (har jag hört) och det är nog lättare att få ett helhetsintryck om man sitter en bit ifrån. Sen vill man inte sitta alltför långt ifrån heller, men det återstår att se var vi hamnar. Jag har faktiskt aldrig varit på Ullevi tidigare, så har ingen uppfattning om var de olika sektionerna sitter i förhållande till där scenen är.

Sen känns det fruktansvärt lyxigt att bo på hotell igen, det är alldeles för länge sedan jag gjorde det. Så värst ofta blir det inte numera, så man får passa på att njuta medan man kan. Vi har fått ett helt okej rum med en rejäl dubbelsäng, bara det är lyx nog känns det som. Sen är jag barnsligt förtjust i hotellfrukost och kan äta i timmar om ingen stoppar mig. Jag kan checka in på hotell nästan enkom på grund av frukosten, så förtjust är jag i hela konceptet med hotell. Nu hoppas jag att jag blir nöjd med hotellfrukosten på detta hotell. Jag har inte många krav, men några saker vill jag ska finnas. Dit räknar jag äggröra, bacon – och så pannkaka eller våfflor.
Sen är det faktiskt ganska skönt med hotell, man kommer upp i skaplig tid för att hinna med frukosten och vi har bokat tid så sent som möjligt för vår frukost. Det betyder att vi ska upp vid nio för att äta frukost vid tio, vilket passar oss perfekt. Vi har båda en tendens att sova länge om vi inte har någon tid att passa, vilket kan betyda att vi sover till framåt elva om vi inte sätter klockan. Så hotell passar bra i flera aspekter, inte bara att vi äter ordentlig frukost utan att vi faktiskt kommer upp i hyfsad tid på morgonen. Blir det flera nätter på hotell, leder det till att vi somnar i skaplig tid på kvällen också och inte sitter och degar till en bit in på nattkvisten.
Men efter dagens sju timmar i bil, kommer vi ikväll att somna relativt ovaggade också. Det har blivit många pauser längs vägen, men likväl tar det på krafterna att vara på resande fot. Och det är en märklig känsla att vakna i sin egen säng på morgonen för att sedan gå och lägga sig i en hotellsäng åtskilliga mil bort. Men det är något man trots allt kan vänja sig vid. 🙂

Upptäck mer från Kompasskurs

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Om författare

Jag har bloggat på olika sidor sedan tidigt 2000-tal och brinner för det skrivna ordet. Jag är utbildad sjökapten och författare och mina inlägg kretsar mycket kring min vardag och politik liksom mina stora passioner mat, resor, film och litteratur. Förutom min blogg, ägnar jag mig åt film och har vid det här laget haft roller i ett stort antal produktioner inom såväl reklam som serier och långfilmer.

Du kanske också gillar:

Kommentera

Upptäck mer från Kompasskurs

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.