Visar: 81 - 88 av 88 RESULTAT
Eget företag

Allt för att tjäna pengar

Jag blir så trött på företag som tycks göra allt för att dra in pengar och som tar ut snudd på fantasisummor för sina tjänster. För somliga företag tycks det vara viktigare att få in pengar än att ha nöjda kunder som förhoppningsvis blir kvar och kommer tillbaka igen.
För några år sedan startade jag en enskild firma för att kunna fakturera för de statistuppdrag jag får. Eftersom jag inte kan någonting om bokföring, moms, redovisning och bokslut, anlitade jag bokföringsföringsfirman Red Flag. Det var perfekt eftersom de skötte alltifrån redovisning till momsredovisning, bokslut och deklaration. Allt för en förhållandevis billig peng dessutom. För lite drygt 600 kronor i månaden skötte de den tråkiga men ack så viktiga biten av att vara egenföretagare. Det passade mig perfekt eftersom min lilla firma inte omsätter särskilt stora summor varje månad och jag själv inte kan så mycket om den ekonomiska biten.
Man har erbjudit ett bra verktyg för att kunna fakturera och dessutom redovisa sina kvitton och utlägg som är relaterade till företaget. I slutet av året har man skött bokslut dessutom fixat med deklarationen som jag sedan skickat in till skatteverket med min ordinarie inkomstdeklaration. Så jag har varit otroligt nöjd, inte minst med tanke på den låga kostnaden.

faktura
Statist

Vad är problemet med att betala sina räkningar i tid?

Jag har för vana att fakturera för mina uppdrag som statist genom min enskilda firma. Eftersom jag har flera uppdrag per månad, brukar det ge en lättare överblick över vilka uppdrag jag fått betalt för eller ej. Sen är det min erfarenhet att man ofta får betalt lite snabbare om man fakturerar än om man får arvodet utbetalt som lön. Många gånger får man vänta uppåt ett par månader på att få sin lön, medan det bara tar någon månad om man fakturerar.
Sen händer det också ibland att det blir fel när lönen betalas ut och det blir lättare att få en överblick över att man får rätt arvode i rätt tid om man istället skickar en faktura. Så jag har sedan länge frångått att få betalt via lönekontot, just för att det ger en bättre överblick helt enkelt.

Dagbok Statist

Sus och dus

Är det något jag verkligen älskar, så är det att bo på hotell. Jag älskar känslan av att checka in och för något dygn bli bortskämd. Sätta mig i baren, äta något gott i restaurangen och sedan avsluta det hela med en hotellfrukost. Någon gång ibland brukar vi ta en hotellövernattning i Stockholm med omnejd bara för att det är så mysigt. Trots att man inte reser särskilt långt, känns det som en minisemester på hemmaplan.
I mitt förra jobb reste jag en hel i jobbet och det var ett roligt avbräck i vardagen. Även om man inte hann så väldigt mycket annat än att jobba, äta och sova så var det en lyxig känsla att bo på hotell och äta på restaurang på kvällarna. Någon enstaka gång kunde man dessutom få en stund över att se lite av stan man var i, även om det var ganska ovanligt. Så det är en del jag saknar från förra jobbet, numera är tjänsteresorna obefintliga. Åtminstone i min ordinarie anställning.

Eget företag

Syns du inte, finns du inte

Det har gått tre år sedan jag startade min enskilda firma. Grundtanken var att på ett smidigt sätt kunna fakturera för mitt arvode när jag är med på olika filminspelningar. Många produktionsbolag kräver att man kan fakturera för de arvode man kommit överens om istället för att de ska betala ut den som lön. Det finns olika faktureringstjänster som man kan använda sig av, men de tar oftast en procent på den fakturerade summan så det kan bli ganska dyrt i förlängningen. Det funkar om man fakturerar vid enstaka tillfällen, men när man som jag vill kunna fakturera flera gånger i månaden blir det inte riktigt hållbart.
Så jag startade min firma för att allt skulle bli lite smidigare. Med tiden har jag insett fördelarna med att ha en enskild firma vid sidan av min ordinarie anställning. Jag har förmånlig sjukvårdsförsäkring, kan dra av för moms på en rad olika saker och får igen bra summor på skatten varje år.

Yrkesval och arbetsmarknad

Baksidan av att vara företagare

Innan jag startade min enskilda firma var jag ganska förskonad från telefonförsäljare och reklamutskick. Jag har mitt nummer registrerat hos NIX-registret och har en tydlig skylt över brevinkastet om att jag inte vill ha reklam. Det var bara enstaka, lite mindre nogräknade telefonförsäljare som ringde och jag snäste oftast av dem rätt bestämt. Men som företagare är läget ett annat, det är svårare att värja sig mot försäljare i tid och otid. Och det är inte bara via telefon olika företag hör av sig, utan även via mejl.

Eget företag

Baksidan av att vara egenföretagare

Som egen företagare får man emellanåt ganska lustiga telefonsamtal. Man förväntas på ett konstigt vis vara beredd på det allra mesta när man svarar i telefon. Det känns som att det är vad man får för sina synder på något vis. Det mest udda samtalet kom för något år sedan, när man ringde mig från Norge och ville att jag skulle vara med i en enkätundersökning om stommaterial. Kan tilläggas – för tydlighetens skull – att jag inte alls är verksam inom byggsvängen. Varken som egenföretagare eller på annat sätt.

Eget företag

Vad är problemet med att betala sina fakturor i tid?

Jag har alltid levt i den verklighet där man betalar sina räkningar i tid. Ja, ni vet den verklighet där man möjligen drar över sista betalningsdag 2-3 som absolut mest – och skulle man av någon anledning ha svårt att betala för sig, hör man av sig till fordringsägaren för att försöka lösa det hela. Eller är jag helt och och valsar??

Yrkesval och arbetsmarknad

Att vara egen företagare

Det har gått ett drygt halvår sedan jag startade min lilla enskilda firma, om jag var vid sidan om mitt vanliga jobb. Och under de här månaderna har jag successivt på allvar insett att det verkligen gäller att vara om sig och kring sig för att driva ett företag. Helst ska man vara såväl ekonom som jurist – och gärna mer därtill dessutom.