Jag blir så trött på företag som tycks göra allt för att dra in pengar och som tar ut snudd på fantasisummor för sina tjänster. För somliga företag tycks det vara viktigare att få in pengar än att ha nöjda kunder som förhoppningsvis blir kvar och kommer tillbaka igen.
För några år sedan startade jag en enskild firma för att kunna fakturera för de statistuppdrag jag får. Eftersom jag inte kan någonting om bokföring, moms, redovisning och bokslut, anlitade jag bokföringsföringsfirman Red Flag. Det var perfekt eftersom de skötte alltifrån redovisning till momsredovisning, bokslut och deklaration. Allt för en förhållandevis billig peng dessutom. För lite drygt 600 kronor i månaden skötte de den tråkiga men ack så viktiga biten av att vara egenföretagare. Det passade mig perfekt eftersom min lilla firma inte omsätter särskilt stora summor varje månad och jag själv inte kan så mycket om den ekonomiska biten.
Man har erbjudit ett bra verktyg för att kunna fakturera och dessutom redovisa sina kvitton och utlägg som är relaterade till företaget. I slutet av året har man skött bokslut dessutom fixat med deklarationen som jag sedan skickat in till skatteverket med min ordinarie inkomstdeklaration. Så jag har varit otroligt nöjd, inte minst med tanke på den låga kostnaden.







