Visar: 21 - 30 av 32 RESULTAT
Dagbok Eget företag

Du kan kalla det förnuft men aldrig sunt

Det är när man skaffar ny dator, som man märker vilken vanemänniska man är. Det är otroligt många inställningar att korrigera innan datorn arbetar på det sätt man vill. Jag har fått lägga mycket tid på att installera om antivirusprogram, Adobe för att kunna se pdf:er, Messenger och en rad andra program som jag vill ha på datorn – liksom på nytt installera saker som skrivaren igen för att kunna skriva ut saker. Till det olika inställningar för att få datorn dit jag vill ren funktionsmässigt. Men nu tror jag att jag börjar komma dithän jag vill med datorn för att den ska kunna fungera på det sätt jag faktiskt vill.

Dagbok Utbildning

Godkänd i ryska tentan – och nu långledig

Trots att jag inte riktigt, riktigt kände mig redo för tentan i ryska, så blev jag i slutändan godkänd. Det är nästan en euforisk känsla när man får det resultatet, framförallt när man inte kände sig ordentligt förberedd inför tentan. Men uppenbarligen var jag tillräckligt förberedd för att bli godkänd – och det är ju huvudsaken. Nu får jag börja förbereda mig för fortsättningskursen som börjar i mitten av januari. Kallelse har redan kommit och den 17 januari är det upprop. Jag känner mig riktigt peppad för fortsättningen, även om det kommer innebär att jag får lägga mer energi på studierna än vad jag behövt under hösten. Nu har jag genomgått repetitionen av det jag redan läst för 25 år sedan och det är dags för det som kommer vara väldigt nytt. Lite pirrigt är det på något vis, men samtidigt är det förstås roligt och spännande.

Dagbok Kampen mot cancer

Tillbaka till någon form av vardag…

I natt ska jag göra mitt första hela nattpass sedan januari – och dessutom på min helt nya tjänst. Det kommer bli något av en rivstart och jag ska göra tre hela nattpass på rad. På det stora hela känns det positivt att sakta börja återgå till en normal vardag igen, att snart arbeta heltid och faktiskt inte gå på sjukpenning längre. Framförallt för att man blir firare på många sätt, men också rent ekonomiskt.
Sen ska det bli kul med nya arbetsuppgifter, även om jag är kvar hos samma arbetsgivare. Ombyte förnöjer och det är kul att emellanåt byta arbetsmiljö. Jag kommer vara på ett nytt ställe med nya arbetsuppgifter, vilket känns oerhört spännande. Nu ska jag gå dubbelt under några dagar för att lära mig alla nya rutiner och sysslor, sedan om någon vecka är jag klar och kan börja arbeta på egen hand. Nu ska jag vara resurs som det kallas och vara lite allt-i-allo helt enkelt och gå in där det är luckor och täcka upp för kollegor. Det betyder att jag ska kunna lite mer och får en mer varierande tillvaro.

Dagbok

Vecka 44

Ibland känns det som att jag knappt har tid att gå till jobbet. Jag skulle utan några större svårigheter få tiden att gå om jag haft möjligheten att inte jobba heltid. Jag skulle förmodligen inte få långtråkigt alls om jag av någon anledning inte arbetade alls, utan skulle fullt upp i alla fall. Det är oftast inga måsten som jag har inplanerade, utan det är saker jag ägnar mig åt för att jag tycker att det är kul. De enda saker som jag planerar in under ledigheter, som kanske är mindre roliga är träningen – som jag försöker klämma in ungefär tre pass per vecka av.
Jag har ju ett schema som innebär en hel del långledigheter på 4-5 dagar och uppåt. Det är något som passar mig perfekt och jag kan verkligen ha den fritid jag vill ha. Just nu är jag mitt uppe i en tvåveckorsledighet och har haft saker inplanerade i princip varje dag. Det har varit träning, filminspelningar och nöjen i princip dagligen och jag undrar ibland hur jag ska få dygnets få timmar att räcka till. Ibland skulle jag faktiskt önska 72 timmar per dygn istället för 24, men det är rent önsketänkande.

Dagbok

Späckat schema

Det kommer kännas konstigt att från och med denna vecka vara tillbaka på att ”enbart” jobba heltid. Några hektiska veckor är tillända, veckor som jag ägnat åt både filminspelningar och att arbeta mer eller mindre som vanligt. Jag har trixat litegrann med schemat och tagit ledigt några dagar för att få det hela att gå ihop med filmandet, men på det stora hela har jag jobbat som vanligt. Och det har inte bara varit ett filmprojekt jag varit involverad i, även om det är ett som varit lite mer tidkrävande än andra. Vissa dagar har jag hunnit beta av två filminspelningar och stressat mellan olika inspelningsplatser för att hinna med. I onsdag var det filminspelning på dagen och sedan nattpass på jobbet md resultatet att jag var vaken från 05:30 onsdag morgon till cirka 08:30 torsdag morgon. Kanske inte helt hälsosamt, men det gick. Jag har dygnat förr tillbaka och kan säga att det inte är något jag rekommenderar om det går att undvika. Det tar på krafterna, det är det minsta jag kan säga. Framåt morgonkvisten är man övertrött så att det brakar om det, man klarar knappt av att sitta still och det är inte långt ifrån att man hallucinerar.
Varför utsätter man sig då för att vara vaken i över ett dygn, kan man fråga sig? Ja, det är en bra fråga som jag nog får fundera lite på. Det kan helt enkelt vara så enkelt att det är kul att ha något vid sidan av det ordinarie arbetet att ägna sig åt och faktiskt få göra lite annat. Att jag sedan tjänar några kronor extra på min hobbyverksamhet gör givetvis sitt till.

Dagbok

Söndagsångesten är som bortblåst

Under mina år med kontorstider, var söndagsångesten en ständig följeslagare. Helgerna passerade alldeles för fort och bestod ofta av göromål som jag inte hunnit med under veckorna. När jag nu återgått till att jobba någon form av skift, så är söndagsångesten som bortblåst. Jag känner aldrig av den vare sig det är söndag eller ej, oavsett om jag ska jobba dagen efter eller ej. Visserligen hinner och orkar jag inget annat än just jobba, äta och sova de dagar jag faktiskt jobbar. Men samtidigt är jag alltid ledig 4-5 dagar mellan de dagar mina arbetspass ligger på. Något som gör att jag hinner med väldigt mycket när jag är ledig, även utöver sådant som jag inte hinner eller orkar när jag jobbar.
Det känns överlag på det stora hela positivt att vara tillbaka i att arbeta skift, jag har verkligen saknat dessa tider under mina år av kontorstider. Jag har så mycket lättare att hinna med allt det jag vill göra när jag är ledig om man jämför hur det var när jag hade kontorstider.
Jag var till en början lite orolig kring hur det skulle gå att ställa om till att jobba enbart nattskift med tanke på att få sömnen att fungera när man vrider på dygnet fram och tillbaka. Inte minst nu under sommaren, när det är ljust och varmt på dagarna. Men det har gått över förväntan, jag har sovit riktigt bra på dagarna. Och det där med att vrida fram och tillbaka på dygnet har inte varit några som helst problem. Även när jag varit ledig och därmed vridit tillbaka dygnet för att sova på nätterna har funkat helt klanderfritt.

Dagbok

Att jobba nattskift

Det är något visst med att jobba natt, i mina ögon i positiv bemärkelse. Med åren har jag blivit mer och mer kvälls- och nattmänniska och nästintill ogillat att vara uppe tidigt på morgnarna. Jag har inget emot nattsudd och kan även när jag är ledig vara uppe ganska sent på kvällarna, även om det ytterst sällan blir så att jag lägger mig först framåt morgonkvisten – något man ju rent naturligt gör när man jobbar hela natten. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag föredrar att vara vaken på kvällar och nätter för att sedan ta en bättre sovmorgon istället. Men det finns en charm i att vara vaken när de flesta andra sover. Det blir ett lugn och en stillhet som inte infinner sig under dagtid. Sen försöker jag ändå hålla en hyfsat normal dygnsrytm, så att det inte blir att jag sover bort dagarna även när jag är ledig. Jobbar man natt har man inget annat val än försöka få lite sömn just dagtid, men när jag är ledig försöker jag ändå hålla mig till att sova på nätterna och vara vaken på dagtid. Även om jag kanske har lite senare kvällsvanor än vad många andra har.

Dagbok

Statusuppdatering

Det har gått några dagar då jag knappt varit aktiv på sociala medier överhuvudtaget. Det har varit intensiva dagar och tiden har helt enkelt inte funnit att vara aktiv på internet alls. Jag har gjort mina tre första arbetspass på nya jobbet, våra pass är 12 timmar långa så det blir inte mycket tid över till annat när man jobbar. Man åker till jobbet, gör sina timmar och hinner sedan hem för att äta och sova några timmar för att sedan åka tillbaka till jobbet igen. Men jag har inget emot dessa pass, även om det är långa och det ibland kan bli segt. När jag ändå ska till jobbet, kan jag lika gärna beta av ett antal timmar för att sedan få längre sammanhängande ledighet. Istället jobbar jag nu 4-5 dagar följt av 4-5 dagars ledighet på rullande schema. Vilket ju ger ganska stora möjligheter till en bra fritid om man frågar mig.

worker
Dagbok

Skarpt läge

Det har varit viss väntan på att alla papper ska komma i ordning så att jag kan komma i tjänst på min nya arbetsplats. Man behöver bland annat godkännande från Länsstyrelsen, vilket är den del av pappersarbetet som dragit ut allra mest på tiden. Men idag kom det efterlängtade samtalet, att allt är klart och jag är redo att börja jobba! Nu är jobbväskan packad och uniformen ligger framme, redo att dra på sig imorgon bitti. Lite pirrigt känns det någonstans, det går inte att komma ifrån. Jag har ju vetat sedan ett par månader att jag ska byta jobb, men det är först nu man fattar att det är på riktigt. Nu, när väskan är packad och väckarklockan ställd så att jag förhoppningsvis kommer upp i tid imorgon bitti. Det vore ju oerhört pinsamt att försova sig redan första morgonen, så jag har ställt dubbla larm för att vara säker på att jag vaknar i rätt tid.

Dagbok

Regelbunden tillvaro

Det har onekligen sina fördelar att arbeta kontorstider. Jag har haft lite svårt att ställa om från att ha jobbat skift i 20 år till nu jobba kontorstider sedan ett par år tillbaka. Men visst finns det fördelar i att vara ledig samtidigt som ”alla andra”, att ha alla storhelger lediga och ha regelbundna vanor. Det känns i kroppen att den trots allt mår bra av den regelbundenhet det innebär att inte behöva vrida dygnsrytmen fram och tillbaka flera gånger i veckan.