Visar: 101 - 110 av 117 RESULTAT
Blogg

Idétorka

Det är minst sagt varierande när det kommer till inspiration till nya blogginlägg. Ibland får jag uppslag hela tiden till nya inlägg och kan producera inlägg på löpande band. Många gånger har jag flera inlägg på G samtidigt och har nästan svårt att välja i vilken ordning jag ska publicera dem. I andra perioder, som just nu, har jag idétorka och oerhört svårt att producera några vettiga inlägg.
Men det beror ju delvis också på hur tillvaron ser ut för ögonblicket, hur mycket som händer i livet helt enkelt. Tillvaron just nu kretsar mycket kring flytten och det är nästan det enda jag lägger den energi jag har på. Jag har som mål att jag ska göra något flyttrelaterat varje dag – och det har jag i princip hållit. Men när tillvaron kretsar kring så tråkiga saker som att packa upp kartonger och sortera in saker i skåp och lådor, då blir det inte mycket stoff till blogginlägg. Jag vill inte tråka ut er följare i onödan med att skriva enbart om hur flytten går (även om det givetvis blir ett och annat inlägg som handlar om flytten).

blogg
Blogg

Hjärtat i halsgropen

Under det senaste dygnet har nog mina trognaste följare inte riktigt känt igen sig på min blogg. Stundtals har det inte ens gått att komma in på bloggen för att läsa inläggen. Man har hos Wordpress – där bloggen ligger – lyckats skrämma upp mig rejält och ett tag var faktiskt bloggen mer eller mindre raderad.
Det började med att jag behövde jag behövde förnya mitt abonnemang. Något som är ganska dyrt eftersom man betalar årsvis, så jag har skjutit på det in i det längsta. Men igår var det dags, eftersom mitt abonnemang helt enkelt gick ut. Så aningen motvilligt betalade jag de 3000 kronor som det kostar per år. Men när jag sedan loggar in igen, gör jag upptäckten – i princip alla inlägg, bilder och filmer som funnits på bloggen var raderade. Kvar fanns några få inlägg som är flera år gamla. Förtvivlat navigerar jag runt bland menyvalen för att se om något går att rätta till eller om det gick att komma i kontakt med någon support. Även den design jag arbetat fram var raderad och bloggen var sig inte lik på något sätt alls.
Efter mycket letande, lyckades jag komma i kontakt med Wordpress’ support. Det tog supporten några timmar, men efter ett tag kom i alla fall alla inlägg och mediefiler tillbaka. Ytterligare någon timme senare fick jag en länk för att återställa bloggen. Jag klickade på länken – och en stund senare var bloggen sig lik igen. Puh! 😅

Internet

Jag lägger inte till vem som helst på Facebook

Det kan tyckas hårt, men jag lägger inte till vem som helst på Facebook. Som bloggare händer det med mer eller mindre jämna mellanrum att jag till exempel får vänförfrågningar från personer som följer min blogg – och jag nekar dem så gott som alltid. För mig är det nämligen skillnad på bloggen och mitt Facebookkonto. Bloggen är den ”offentliga” delen av mina sociala medier medan Facebook är den privata delen. På Facebook lägger jag bara till folk som jag faktiskt har en relation till. Ni vet – kolleger, klasskompisar, släktingar, kurskamrater och så vidare. På Facebook kan jag vara väldigt personlig och vill på ett annat sätt ha koll på vilka som kan läsa det jag lägger ut. På bloggen är det lite det omvända, jag är mindre personlig och mer noga med vad jag lägger ut eftersom vem som helst kan läsa inläggen.
Men just på grund av detta lägger jag inte till vem som helst på Facebook. Vi ska ha en uttalad relation, även om vi inte behöver ha regelbunden kontakt eller umgås överhuvudtaget. Jag har flera klasskompisar från skoltiden tillagda på Facebook, vissa av dem har jag inte träffat sedan skoltiden så somliga har jag inte träffat på nästan 40 år. Men vi har ändå en uttalad relation till varandra. Att någon följer min blogg räknar jag inte som en tillräckligt stark relation för att jag ska lägga till vederbörande på Facebook. Så enkelt är det.

Dagbok Statist

Statusuppdatering

Det har gått några dagar utan uppdateringar på bloggen. Tiden har funnits, men inte inspirationen och bloggen har därför fått stå tillbaka under några dagar. Det känns alltid lite konstigt när bloggen inte uppdateras, som att något fattas på något vis. Jag är så van vid att skriva något i princip varje dag, så när inspirationen tryter under mer än något dygn känns det jättekonstigt. Men nu ska det bli bot och bättring förhoppningsvis, det är åtminstone ambitionen. Inspirationen brukar ju komma och gå, så det är väl inte helt ovanligt att det ibland går några dagar utan uppdateringar – medan jag andra dagar är desto mer produktiv.
Det märks rätt snabbt på besökssiffrorna när jag inte uppdaterar på några dagar. I normala fall kan jag från något hundratal besökare och uppåt per dygn. Men så fort det går några dagar utan inlägg, störtdyker besökssiffrorna till väldigt låga några nivåer. Det brukar sedan behövas några dagar av uppdateringar för att besökssiffrorna ska bli sig lika igen.
Vissa gånger när inspirationen trutit har jag till och med övervägt att lägga ner bloggen, det är ibland svårt att komma med nya inlägg mer eller mindre dagligen. Men jag har alltid fallit tillbaka i att fortsätta blogga – och det finns ju trots allt inget som säger att man måste blogga varje dag. Det är bara jag själv som känner att jag helst vill kunna göra det.

Internet

Näthat

Jag är egentligen ganska förskonad från gisslet med näthat, det är ganska sällan jag får utstå hat, hot och otrevligheter på nätet. Men det händer, det är som att det går lite i perioder hur ofta man får utstå att folk inte kan bete sig som de vuxna människor de trots allt ändå är. Jag brukar kunna hålla min egen Facebooksida rätt ren från otrevliga kommentarer, den som inte kan sköta sig där brukar bli blockerad utan någon större pardon. Men jag är till och från aktiv i lita andra grupper på Facebook och på Twitter – och där är tonläget ett helt annat. Inte minst när man diskuterar ämnen som politik och invandring, kan tonläget snabbt bli uppskruvat och somliga – inte minst på högerkanten – går mer eller mindre upp i falsett för minsta lilla grej. Det är mer än en gång som det skett att folk börjat skicka privata meddelanden till mig via till exempel Messenger för att sprida sitt hat. Även då har jag för vana att blockera vederbörande eftersom man inte har vett att bete sig. Det lustiga är att det verkar ha mer skruv än att komma med sakliga argument. Vissa ger sig dock inte, utan letar reda på andra sätt att kontakta mig och fortsätta sprida oförskämdheter omkring sig. Hittills har det inte hänt att någon faktiskt ringt upp mig, men jag misstänker att mer eller mindre är en tidsfråga innan det sker.

Blogg Författarskap

Inspirationen är tillbaka

Jag vet inte hur mycket det märkts på bloggen, men inspirationen har inte varit på topp den senaste tiden. Det har varit marigt att komma fram till ämnen att skriva om och jag har fått kämpa med att ha något att publicera varje dag, även om jag slutligen lyckats. Jag vet att inspirationen med jämna mellanrum går upp och ner, det är egentligen inget konstigt i det. Somliga perioder kan jag producera texter på löpande band och sitta i timmar vid datorn och totalt glömma tid och rum medan jag skriver. I andra perioder är det precis tvärtom – och jag har svårt att få till regelbundna uppdateringar på bloggen.
Jag har som ”policy” att kvalitet ska gå före kvantitet när det kommer till blogginlägg. Jag lägger inte ut halvdana inlägg bara för att ha något att lägga ut – då låter jag hellre bli att publicera något överhuvudtaget. På något vis känns det vettigare att lägga ut något när jag faktiskt har något att säga, däremellan får det vara tyst på bloggen. Sen har jag all respekt för att alla inte finner min blogg intressant, oavsett vad jag skriver om. Men det går inte att vara alla till lags – och det är trots allt upp till var och en om man vill läsa mina inlägg eller ej.

Blogg

Bedrägeriförsök mot bloggare

Det är ett tag sedan jag drabbades, men på sistone har det börjat dyka upp igen. Det rör sig om mail angående att köpa sponsrade inlägg på min blogg, men är mail som är uppenbara bluffar. Jag brukar genomskåda mejlen tämligen omgående utan några större svårigheter. Oftast nämner man inte vilket företag det är man vill marknadsföra, mejlen är oftast på engelska (även om det händer att de är översatta till svenska med hjälp av Google) och man säger sig komma från ett företag med en antingen extremt amatörmässigt gjorde hemsida eller ingen hemsida alls. Genomskådar jag inte bluffen direkt, brukar det inte behövas många mejl med ”företaget” ifråga (företaget existerar förstås inte alls) för att man ska förstå att de bluffar.

Författarskap

Språkfascism i ett nötskal

Det är ganska svårt att reta gallfeber på mig, det ska oftast ganska mycket till för att göra mig uppretad. Riktigt förbannad blir jag ytterst sällan, även om det givetvis händer någon gång här och där. Däremot finns det saker jag kan störa mig på och som verkligen kan reta gallfeber på mig. Och vill man verkligen reta gallfeber på mig, ska man tvinga mig att läsa en dåligt skriven text.
Jag har alltid tyckt om att skriva, egentligen ända sedan jag i lågstadiet lärde mig att skriva. Och jag har alltid skrivit texterna med stor omsorg, varit noggrann med korrekturläsning och sett till att det är så få stavfel och grammatiska fel som möjligt. Sedan datorerna gjorde sitt intåg på allvar under 90-talet, har jag även varit extremt petig med layouten på mina texter. Jag har valt typsnitt med omsorg, varit noga med indrag och blankrader på de rätta ställena och i övrigt varit minutiöst noggrann med att texterna ska vara vilsamma för ögonen att läsa. Detsamma har gällt de få gånger jag gjort PowerPoints inför någon presentation, för är något jag verkligen kan störa mig nära andra håller föredrag så är det just taffligt gjorda PowerPoints. Det kan störa mig så mycket att det förstör hela upplevelsen av presentationen. Det spelar ingen roll om det är småtabbar man gjort, jag kan tillräckligt mycket språkfascist för att störa mig på ett blanksteg för mycket, en utelämnad punkt eller ett enda, enkelt litet stavfel.

Facebook
Blogg

Jag lägger inte till vem som helst som vän!

Allteftersom jag fått fler besökare på min blogg, har jag anat en annan trend som verkar komma med en hyfsat välbesökt blogg. Jag har nämligen börjat få en massa vänförfrågningar från vilt främmande människor. Någon enstaka kan skicka med ett meddelande och tala om att man följt min blogg under en tid och nu vill bli vän med mig på Facebook.
Jag har dock en strikt ”policy” för vem jag lägger till på Facebook. Jag lägger bara till personer som jag har eller haft en relation till. Det vill säga vänner, kolleger, klasskompisar och liknande. Jag har personer på min vännerlista som jag inte träffat sedan jag gick på lågstadiet – alltså för 35 år sedan. Så det är ganska frikostiga ”regler” jag har för vem jag lägger till trots allt, åtminstone enligt min mening. Men en person som jag inte känner, utan som ”bara” följt min blogg under en tid har jag ingen relation till. Det är kul och smickrande med personer som följer min blogg och som vill bli vän med mig på Facebook. Men för att jag släppa in någon i den privata sfär som mitt Facebookkonto utgör, ska det till lite mer än att man läser min blogg.

Blogg

Hur är språkkunskaperna i bloggosfären?

Jag har med tiden börjat följa även andras bloggar och tycker generellt att det är en bra kanal för att få inspiration till sin egna blogg. Liksom att få en inblick i andra människors tillvaro. Idag kan vem som helst skapa en hemsida och få den att se mer eller mindre proffsig ut. Och det är många som tar chansen, inklusive undertecknad. Men som något av en språkfascist, kan jag inte låta bli att förvånas över språkkunskaperna bland många som bloggar. Och då tänker jag inte på folk med utländsk härkomst som inte lärt sig språket än. Utan det är helt enkelt många bloggare som slarvar oerhört mycket med korrekturläsningen. Hade man skrivit en svenskauppsats med samma språk som vissa använder, hade det förmodligen inte blivit godkänt betyg.