Visar: 71 - 80 av 92 RESULTAT
Dagbok

Tidig höst

År 2021 får jag skatta mig lycklig som inte tog en sen semester, så som jag oftast brukar göra i vanliga fall. Juni har hittills varit den vädermässigt bästa månaden denna sommar. Okej, även juli har varit rätt fin, men augusti har varit skandalöst usel om man ser till vädret. Här i Stockholm känns det som att hösten redan kommit, med allt regnande, blåst och låga temperaturer. Jag brukar ha för vana att gå i kortärmat och shorts en bit in i september (varmblodad, som jag är), men nu i augusti har jag somliga dagar faktiskt övervägt såväl långbyxor som att ha en tunn jacka på mig.
På senare år har jag märkt av att jag blir allt känsligare för vädrets påverkan på måendet. Långvarigt ruskväder med regn och mörker är inget som gynnar någons välmående – och det är också just här som jag själv känner av ett sämre mående när vädret inte visar sig från sin bästa sida. De senaste två höstarna har varit minst sagt själsdödande när det kommer till väderleken; grått, regn, dimma och bara några få timmars solsken.

summer
Dagbok

Svensk sommar

Det känns lite ovant med tidig sommarledighet, jag som oftast brukar ha semester i augusti. Så det känns lite konstigt att nu börja jobba i början av juli, när merparten av sommaren faktiskt är kvar. I normala fall skulle jag i skrivande stund ha ungefär en månad kvar tills semestern börjar. Nu är dock semestern överstökad och vardagen har kommit igång igen för den här gången. Dock har jag ju regelbundna långledigheter inlagda i mitt schema, så jag kommer fortfarande ha möjlighet att kunna åka till till exempel sommarstugan några gånger till innan säsongen är över helt och hållet.

city
Dagbok

Tillbaka till storstan och civilisationen

Så är jag hemma och tillbaka till Stockholm efter nästan en månad i Söderhamns yttersta skärgård. Det är alltid något av en chockupplevelse att komma tillbaka till storstan och börja röra sig i tunnelbanesystemet, city och bland en massa folk. Efter att ha varit på en mer glest befolkat plats i några veckor har man nästan glömt hur tempot är i stan. Jag hann inte mycket mer än in på Ica i Söderhamn för att köpa vatten till bilresan hem, så kom jag på mig själv att glömma det där med att hålla avstånd. Avstånd är inget man behöver tänka på att hålla när man är på landet, det faller sig ändå rätt naturligt på något vis. Det brukar oftast ta ett par dagar att acklimatisera sig till storstadslivet igen. Dock är det sällan något negativt att komma hem igen, jag brukar tycka att det är skönt med lite folk, liv och rörelse efter stiltjen på en skärgårdsö. Det är skönt att ha kontrasten mellan lugnet i skärgården kontra myllret av folk i en storstad. Personligen behöver jag bägge delarna i tillvaron, jag skulle tycka det vore tråkigt att spendera hela sommaren hemma i Stockholm. Däremot hade jag inte haft några som helst problem att åka ut till stugan i maj och var kvar till en bit in i september – och bara åka hem ibland för att titta till posten och blommorna – om jag haft möjligheten. Det är inte omöjligt att det är så det kommer att bli den dag jag blir pensionär.

vacation
Dagbok

Se lugnet sakta slå sig ner till ro

Merparten av juni har jag spenderat i sommarstugan ute i Söderhamns skärgård. Merparten av tiden har det inte varit så mycket folk i övrigt på ön, jag har varit tämligen ensam på ön – med några få undantag. Men nu under midsommarhelgen har det fyllts med folk i stugorna och det har blivit lite mer liv och rörelse på skäret. Det är kul med lite folk som rör sig över ön och lite rörelse här och där. I torsdags var det en strid ström av båtar som kom in för att förtöja i den lilla naturhamnen på ön. Midsommarfirandet blev lite återhållsamt även i år, inga stora folksamlingar och inte mycket till dans runt stången. Men det gör inte mig själv så mycket, vi har inte brukat delta i dansen särskilt mycket när vi inte har så många barn i familjen. Istället blev det traditionell midsommarmat och efterföljande samkväm med familjen.

summer
Dagbok

Semesterångest

För en gångs skull känns det inte helt motigt att semestern snart är över. Visst att jag föredragit att vara ledig hela sommaren, det tänker jag inte sticka under stol med en endaste gång. Men den förmånen är det få som har, det är bara att erkänna – jag får vänta tills jag går i pension innan jag kan vara helt långledig oavsett tid på året. Istället börjar nu min nya anställning ta form och jag har fått mitt första schema. Om allt går som det ska, börjar jag min nya anställning den första juli och kommer gå dubbel några dagar innan jag påbörjar mitt eget schema och arbetar på egen hand.

vacation
Dagbok

Sommarsemester

Det känns väldigt ovant att vara ledig så här på försommaren. Normalt brukar jag förlägga min sommarsemester i augusti och har alltid gillat att vara ledig under sensommaren. Det är den mest vädersäkra delen av sommaren, oftast har jag haft bra väder och badtemperaturen har oftast haft tid på sig att stiga till behagliga temperaturer. När jag är i stugan under augusti, har många hunnit avsluta sina semestrar och det är lugnt och skönt på ön där stugan ligger. Inte minst när man kommer framåt slutet av augusti, när skolorna har dragit igång för höstterminen.
I år kommer jag inte få någon betald sommarsemester eftersom jag byter jobb snart, så den ledighet jag får är nu när jag väntar på att det nya jobbet ska ta sin början. Visserligen kommer jag ha ett schema med en hel del långledigheter, så jag kommer kunna ta lite vändor till stugan och liknande ändå även sedan jag börjat jobba. Det är få ställen som jag känner mig så avslappnad på som just denna ö längst ute i Söderhamns skärgård. Det öppna havet, fiskmåsarna och fiskebodarna bildar en miljö som jag alltid älskat och känt mig extremt avslappnad i.

summer
Dagbok

Liten uppdatering

Det har känts konstigt att inte ha uppdaterat bloggen på några dagar. Trots att jag inte jobbar för ögonblicket, har schemat varit ganska fullspäckat. Ibland undrar jag om jag har tid att börja jobba igen, det känns som att jag inte riktigt har tid för sådant. Officiellt är jag för tillfället mellan två jobb just nu och det tar en del tid att ha kontakt med Arbetsförmedlingen och A-kassan för att allt ska glida så friktionsfritt som möjligt. Jag måste hålla koll på lite lediga jobb eftersom jag formellt sett är arbetssökande, liksom rapportera till A-kassan vad jag gör varje dag.
Förutom det, har jag försökt att ha lite semester också. Vi har gjort en och annan dagsutflykt till olika håll i Stockholmstrakten för att se oss omkring. Bland annat har vi varit i Sigtuna, Strängnäs och Mariefred över dagen. Och det har verkligen varit rätt tid att befinna sig mellan två jobb, eftersom vädret har varit alldeles strålande fint. När jag kom ut till stugan förra veckan, låg vattentemperaturen på 20 grader, vilket måste vara någon form av rekord för att vara i början av juni – framförallt så här långt ut i skärgården.

heat
Dagbok

Stiltje

Det är inte många knop man gör när det är 25 grader i skuggan och nästintill vindstilla. Man går lite korta vändor över skäret, men inte i något högt tempo. Jag är inte avundsjuk på grannarna, som jag ser målar och fejar på sina stugor. Jag skulle inte orka ta tag i några större arbeten i den värme som råder. Igår gick jag förbi den lilla badplatsen på ön och kollade badtemperaturen. 20 grader visade visade termometern, vilket är ovanligt så här långt ute i skärgården – framförallt så här tidigt på året. Det är knappt att badtemperaturen drar sig uppåt 20-sträcket framåt sensommaren, så det är helt osannolikt att det är så varmt i vattnet i början av juni. Men samtidigt har det ju varit väldigt varmt och inte särskilt blåsigt ett bra tag nu, så inte så konstigt kanske att det är varmt i vattnet.

internet
Dagbok

Hem ljuva hem

Minns ni när internet fortfarande var i sin linda för sisådär 20 år sedan? På den tiden då man hade uppringt internet som gick via telefonjacket och var gränslöst segt? Minns ni hur det kunde ta minuter att ladda en hemsida, för att inte tala om när man skulle ladda upp en bild någonstans?! Och för att inte tala om det ständiga letandet efter mobiltäckning när man skulle ringa någonstans från sin kolossalt enorma mobiltelefon (för skyhöga minuttaxor dessutom).
Tekniken har kommit långt sedan dess och numera är ett blixtsnabbt internet något som i princip alla tar förgivet. Dessutom går det att prata i telefon samtidigt som man är ute på internet. Även om man får för sig att slösurfa på telefonen samtidigt som man pratar med någon. Det hade absolut inte gått att göra på de mobiltelefoner vi hade för 20 år sedan, var så säker.

vacation
Dagbok

Hemester

Även i år är rådet att fira semester på hemmaplan. Inga onödiga utlandsresor heller denna sommar för semesterfirande svenskar. För min del är det inget nytt, det är ytterst sällan jag väljer att åka utomlands under sommaren. Det är den vackraste delen av året här hemma och det känns bara onödigt att åka utomlands denna del av året. Inte minst med tanke på att vi har sommarstuga ute skärgården, jag har svårt att se mig själv tillbringa sommarsemestern någon annanstans än just där. Vi är några hushåll som delar på stugan, så ibland blir det trångt därute, det går inte att komma ifrån. De gånger det krockar totalt och det inte finns plats, brukar jag och sambon ordna hyrbil och göra utflykter runtom i Sverige istället. Ibland bara över dagen, ibland tar vi in på något vandrarhem eller hotell någonstans några nätter. Förra sommaren hade i en semestervecka hemma, då hann vi se Trosa, Nynäshamn och Sigtuna dit vi åkte över dagen.